http://www.fatih-alparslan34.tr.gg

KUDÜSÜN FETHİ VE SELAHADDİN EYYUBİ



TARİHTE BUGÜN

KUDÜSÜN FETHİ VE SELAHADDİN EYYUBİ
02 - 10 - 1187


Haber10 ÖZEL / 
Furkan DÜZENLİ

twitter.com/AliyaOsmanzade

http://www.haber10.com/tarih/kudus_un_fethi_ve_selahaddin_eyyubi-657529

KUDÜSÜN FETHİ VE SELAHATTİN EYYUBİ 

03 - 10 - 2016

Dünyanın en eski şehirlerindendir Kudüs
Tarihler 2 Ekim 1187'yi gösterdiğinde 
Şarkın En Sevgili Sultanı 
Selahaddin Eyyubi tarafından 
Haçlıların elinden kurtarılır
İşte Selahaddin Eyyubi ve Kudüs Kuşatması

KUDÜS

Akdeniz ve Ölü Deniz’in kuzey sınırı arasında yer alan Kudüs
Kudüs’ün nüfusu 800.000 üzerindedir ve 125.1 km2 bir yüzölçümüne sahiptir.

Kadim tarihi boyunca, iki defa yok edilir Kudüs, 23 defa işgal edilir, 52 defa saldırıya uğrar ve 44 defa da ele geçirilip tekrar kurtarılır. Eski Kudüs, 1981 yılında “UNESCO Dünya Mirasları” arasına girer ve ayrıca şehir, “Tehlike Altında Olan Dünya Mirasları” arasındadır




Kudüs, Müslüman bilincin sürekli diri tutması gereken bir emanetidir. Müslüman zihinde Kudüs'ün tutsaklığı aslında İslam Dünyasının bedenen ve zihnen rehin alındığı gerçeğini yüzümüze vurmaktadır. Kudüs her Müslüman için semaya açılan bir kapı, her müminin kalbin özgürlük hayalidir. Kudüs bugün işgal altında, Müslümanlar her ne kadar bu gerçeği unutsa da, Kudüs'ün işgalcilerinin karşısında Filistinliler İslam Dünyası olmalı fakat yoklar





Bu yüzden tarihin ortasından bir ders; Kudüs'ün Selahaddin tarafından fethedilmesi. Bugün İslam Dünyasının yaşadıklarının benzerini o gün yaşayanlar ve tarihin edilgen sayfalarında etken konuma yükselenler. Kudüs'ten alınacak daha çok ders var, okumasını ve görmesini bilenlere

KUDÜS’ÜN İKİ FATİHİ

Beş bin yıllık geçmişi olan Kudüs 829 yıl önce bugün (2 Ekim 1187) Selahaddin Eyyubi tarafından teslim alındı. Selahaddin’in Kudüs Kuşatması 20 Eylül tarihinde başlar ve on iki gün sürer. Şehri savunan Haçlı Komutanı İbelinli Balian’ın kuşatmaya daha fazla dayanamaması ile şehri bütün Hristiyan toplumuyla birlikte terk etmesiyle Kudüs Müslüman yönetimine geçer





Eyyubi Yönetimine karşı Avrupa, Üçüncü Haçlı seferiyle tekrar Kudüs önlerine gelir, tarihler 1189’dur fakat kuşatmadan bir sonuç çıkmaz ve Kudüs, Eyyubiler'in kontrolünde kalır

Selahaddin’den önce bir başka Müslüman Komutan ve Halife olan Hz. Ömer Bizans yönetiminde olan Kudüs’ü 636 yılında fetheder. İslam Tarihinde Kudüs’ün Fethi denilince akla bu iki isim gelmektedir ve üçüncü bir ismin çıkması tarih boyunca olduğu gibi günümüzde de beklenmektedir

SELAHADDİN’İN KUDÜS KUŞATMASI

Selahaddin Kudüs’ü kuşattığı sıralarda, Kudüs Krallığı, iç anlaşmazlıklar yüzünden zayıflar ve IV. Baldwin'in ölümünün ardından tahta naip Lüzinyanlı Guy'ın geçer.

Kudüs Haçlı Ordusu 4 Temmuz 1187 tarihinde Selahaddin Eyyubi'nin 30,000 kişilik ordusuyla karşı karşıya gelir. Sıcaklardan ve susuzluktan yorgun düşen Kudüs Ordusu henüz savaşa başlamadan kaybedecek durumdadır





Selahaddin'in Ordusu hiç zorlanmadan Hıttin Muharebesini kazanır, Kral Lüzinyanlı Guy ve yandaşı Raynald of Châtillon esir alınır.

Kudüs tüm ordusunu Hıttin Muharebesi'nde kaybeder ve şehir savunmasında yeterli askeri kalmaz. Selahaddin'in Ordusu yavaş yavaş Kudüs'e doğru ilerlemektedir.

YA BU UĞURDA ÖLÜR YA DA ŞEHRİ HAÇLILARDAN KURTARIRIM

Selahaddin Kudüs’ün fethi için: “ya bu uğurda ölür ya da şehri Haçlılardan kurtarırım” diye yemin eder. 20 Eylül 1187 günü̈ Kudüs’ü̈ kuşatır
Kuşatmadan sonra Selahahddin şöyle der:

“Kudüs’ün, Allah’ın kutsal saydığı beldelerden biri olduğuna büyük bir inancım vardır. Sizin de kutsallığına inandığınız bu beldeye muhasara ve savaşın gerektirdiği yollarla hücum etmek ve girmek istemiyorum.”





Müslüman Ordusu, Kudüs'ün Haçlı Ordusu'nu darma dağın eder ve Kudüs'ün surlarına dayanır. Şehrin savunması İbelin'in Baron'u İbelinli Balian'a kalmıştır. Asker olan olmayan herkes kılıç kuşanıp savunma duvarlarında yerini alır.

Selahaddin'in kuşatma kuleleri ve topları Kudüs surlarını dövüyor ve harap ediyordur. İbelinli Balian ise sabırla sırasını bekler ve karşılık için uygun zamanı kollar.

Kudüs surları Müslüman Ordusuna karşılık vererek surlardan geçirmemeye çalışır. Selahaddin Eyyubi'nin Ordusu kayıplar verse de kuşatmaya devam eder





Kudüs'e karşı son derece merhamet duygusuyla dolup taştığı ve Mescid-i Aksa’nın hatırı için burayı yağmalamak istemez Selahaddin. Ancak Haçlılar şehri 60 bin kişilik bir kuvvetle savundukları için teslim olmaya yanaşmazlar.

KUDÜS İÇİNDE BİR FATİH

Fakat kuşatma devam ederken 2 Ekim 1187 şafağı birkaç Müslüman Eyyubi Süvarisi surların gerisinde Beyaz bayrak sallar. İbelinli Balian ve Selahaddin karşı karşıya gelir ve 12 gün süren kuşatmanın ardından Kudüs teslim olur.

Selahaddin, Haçlılar'ın Kudüs’e girişlerinde yaptıkları katliamları, asla tekrarlamak istemeyip bir intikam almaz





Selahaddin, Kudüs’e gönül huzuru ile bir fatih olarak girer ve kutsal şehrin hürriyetine kavuşmasını sağlar. Şanlı ve kahraman emir, İslâm kumandanı Selâhaddin Eyyubi İslâm’ın üçüncü kutsal şehri ve Müslümanların ilk kıblesi olan Kudüs ve Mescid-i Aksa’yı özgürlüğüne kavuşturduktan sonra şehrin seksen sekiz yıl süren işgalden ve öncelikle Mescid-i Aksa’nın yıllardır kötü halinden temizlenmesini emrederek ibadete hazır hale getirilmesini ister





KUDÜS FATİHİ SELAHADDİN EYYUBİ

Selahaddin Yusuf bin Eyyub, 1138 yılında Tikrit’te doğar. Vefat ettiğinde ise tarihler 4 Mart 1193’tür ve Selahaddin, Eyyubi Hanedanının Sultanıdır. Mezarı bugün Şam’da bulunan Emevi Camii’ndedir.

Selahaddin Eyyubi'ye tarih boyunca farklı etnik kökenler atfedilir, çeşitli milletler mirasını sahiplenirler. Yaygın olarak kabul edilen görüş ise Selahaddin'in Kürt kökenli olduğu yönündedir ancak Türk veya Arap olduğu yönünde görüşler de mevcuttur





İbn Haldun Mukaddime’sinde Selahaddin Eyyubi'den şu şekilde bahsediyor:

“Selahaddin Eyyubi el-Kurdi , Mısır ve Suriye mülküne sahip oldu.”





Babası Necmeddin Eyyub, önceleri Selçukluların Tikrit Valisi olarak görev yaparken, daha sonra Musul atabeği İmadeddin Zengi’nin yanına giderek onun hizmetine girer, 1139 yılında Baalbek valiliğine getirilir.

Kardeşi Esedüddin Şirkuh’un da Zengilerin ordusunda kumandan olarak görev yaptığını bildiğimiz Necmeddin, İmadeddin Zengi’nin ölümünden sonra yerine geçen oğlu Nureddin Mahmud döneminde Şam Valiliğine kadar yükselecek, bu sırada oğlu Selahaddin de bu şehrin şahnesi olarak görev alacaktır





İyi bir eğitim alan ve Zengiler tarafından Haçlılar üzerine düzenlenen seferlere katılarak askerî tecrübe edilen Selahaddin, amcası Şirkuh kumandasında 1160’lı yıllarda Mısır’a yapılan seferler esnasında gösterdiği üstün başarı ile dikkat çekip sivrilecek, daha sonra da bilindiği gibi, Mısır’da siyasî hâkimiyeti ele geçirip Eyyubiler hanedanının kurucusu olacaktır.

ŞARK’IN EN SEVGİLİ SULTANI SELAHADDİN

I. Haçlı Seferi sonucunda kurulan Kudüs Krallığı; gözünü Mısır'a diker. Zaman Mısır'ın alınabilmesi için çok elverişlidir. O günkü Mısır, Fatımiler Devleti’nin iç karışıklıklarıyla boğuşmaktadır.

Mısır veziri Şaver, bir saray darbesi sonucu rakibi olan diğer vezir Dırgam'a yenilip vezirlikten olunca gizlice Şam'a, Nureddin Mahmud Zengi'nin yanına gider ve yardım ister





Nureddin Zengi bu olayı fırsat bilerek İslam dünyasındaki iki başlılık problemini halledebileceğini ve Müslümanları tekrar tek çatı altında birleştirip Haçlılarla mücadele konusunda güçleneceğini hesaplayarak Şaver'e olumlu yanıt verir.

Gerçekleştirilen üç Mısır Seferi’nin ardından 1171'de Mısır'da Şii Fatımi halifeliğine son vererek Sünniliğe dönüldüğünü ve Bağdat'taki Abbasi halifeliğine bağlılığını ilan eden Selahaddin Eyyubi böylece Mısır’ın tek yöneticisi durumuna gelir





Böylece İslam dünyasındaki iki başlılık son bulur ve biri Bağdat'ta, biri de Mısır'da olmak üzere mevcut olan iki halifeli yapı değiştirilir. Artık İslam dünyasında tek bir halife vardır. Bu olay Müslümanların haçlılara karşı birleşmesinde tarihi dönemeçlerden birisidir.

Selahaddin, Nureddin Mahmud Zengi’ye hayatı boyunca bağlı kalır, fakat Nureddin'in 1174 yılında vefat etmesiyle durum değişir. Selahaddin, Nureddin'in dul eşi İsmedüddin Hatun ile evlenir.

Fakat Nureddin'in yerine geçen oğlu İsmail, Selahaddin'i tanımaz ve işbirliğine yanaşmaz. Mısır’daki zengin tarım topraklarını mali dayanak olarak kullanan Selahaddin, Nureddin’in çocuk yaştaki oğlu adına naiplik talebinde bulunmak üzere küçük, ama çok disiplinli bir orduyla Suriye’ye hareket eder. Ama çok geçmeden bu talebinden vazgeçer





1186’ya değin Suriye, Kuzey Mezopotamya, Filistin ve Mısır’daki tüm Müslüman topraklarını kendi bayrağı altında birleştirmeye çalışır ve İslam birliğini tekrar kurar.

Zamanla sahtekarlık, ahlaksızlık ve gaddarlıktan uzak, cömert, erdemli, ama kararlı bir hükümdar olarak ünlenir. O zamana değin iç çekişmeler ve yoğun rekabet yüzünden Haçlılara direnmede güçlük çeken Müslümanların maddi ve manevi açıdan güçlenmelerini sağlar





ŞANLI KOMUTAN’IN VEFATI

Selahaddin başkenti Şam’a çekildiğinde tarihler 1193 yılını gösteriyordur. Şanlı komutan 56 yaşında vefat eder. Vasiyeti için kısa bir beyanda bulunmuştur;

“Vasiyetim, ümmetin saâdet ve huzurunu dilemekten başka bir şey değildir.” Vefatının ardından akrabaları imparatorluğu paylaşırlar





Selahaddin Eyyubi ve Kudüs Kuşatması, 2005 yılında çekilen Cennetin Krallığı adlı filmine konu edinmiştir. Film, Amin Maalouf’un Arapların Gözünden Haçlı Seferleri kitabından uyarlanmıştır. Ne hazindir ki 2011 yılından bugüne devam eden Suriye İç Savaşı'nda Selahaddin Eyyubi'nin mezarının bulunduğu Şam Emeviye Camii savaş sırasında bu hale geldi




TARİHTE BUGÜN
KUDÜSÜN FETHİ VE SELAHADDİN EYYUBİ
02 - 10 - 1187

http://www.fatih-alparslan34.tr.gg




Kudüs'ün Fethi ve Selahaddin Eyyubi


SELAHATTİN EYYUBİ VE CUMA GÜNÜ

AHMET HÜSEYİN DOĞU 

FORUM GÜNEŞLİ BAHÇE İSTANBUL 2010 

http://www.social-worlds.tr.gg

Kudüs haçlılar tarafından işgal edildiği dönemde
Eyyubiler Devleti Ordu Komutanı Selahaddin Eyyubi 
Kudüsü fethetmek için yola çıkmıştı günlerden cuma idi
ve Kudüse az bir yol kala uzaktaki bir camiden ezan sesi duyuldu
ve Selahaddin Eyyubi  orduyu durdurdu 
" Arslanlarım Kudüs ufukta görülüyor
ve bugün cuma ve uzaktan ezan sesi duyuluyor 
ezan sesinin geldiği o camide cuma namazımızı eda edip 
Kudüs üzerine fetih yoluna devam edelim inşallah "
dedi ve Ordu camiye yöneldi 
ve camiye girdiklerinde imam efendi vaaz veriyordu 
vaazın konusu " cuma gününün mübarekliği " idi
namaz kılındı dualar edildi 
ve camiden çıkıldığı sırada imam efendi yine vaaza başladı
vaazın konusu yine aynıydı " cuma gününün mübarekliği "
ve Selahaddin Eyyubi emir erine dediki 
" Arslanım rahatsız etmeden İmam efendiye söyle 
vaazı bitip cemaat gidince yanıma gelsin " dedi
vaaz bitti cemaat dağıldı İmam efendi dışarı çıktı
Selahaddin Eyyubi atından indi imam efendinin yanına geldi
ve dediki " İmam efendi bugün günlerden cuma 
Allah razı olsun senden bize cumayı kıldırdın
ve bir vaaz veriyorsun " cuma gününün mübarekliği "
Peygamberimiz Hz.Muhammed s.a.v Efendimiz 
neden cuma günü için mübarektir buyurdu "dedi 
imam efendi açıkladı " cuma günü toplantı günüdür "
dedi Selahaddin  Eyyubi sordu " kim toplanıyordu
ve neden toplanılıyordu " dedi
İmam efendi anlattı " halk ile din adamları 
ordu ve devlet adamları toplanıyorlardı 
ve ordu komutanları yeni fethedilecek yerler için
din adamlarının duasını alıyordu
halk ise devlet adamlarına çözülecek meselelerini 
anlatıyordu ve devlet adamlarıda çözüm için 
deftere not alıyorlardı ve din adamlarıda 
halkın sorduğu sorulara cevap veriyordu 
sonrada toplantı bitiyor ve cemaat hep birlikte
namaza duruyorlardı " dedi
Selahaddin Eyyubi yumruğunu sıktı ve imam efendiye vurdu
" İmam efendi Allah razı olsun senden
cumanın mübarekliğini güzel anlattın 
peki anlatmakla kaldın nerede amelin
hani bugün toplantı günüydü
halkın suallerine cevap verecektin hani verdinmi 
derdini dinleyecektin onların dinledinmi
ve ben Ordu komutanı olarak Kudüsün fethi için 
senden hayr dua almaya gelmiştim
ama sen yüzüme bile bakmadın imam efendi
bu Ordu neden burada niyetimiz nedir sormadın
İmam Efendi Peygamberimiz Hz.Muhammed s.a.v
Efendimiz darül-harpten darül-islam geçene kadar
2 yıl cuma namazı kıldırmadı neden biliyormusun 
çünkü Allahın hükümleriyle idare olunamayan beldede
cuma namazının mübarekliği olmaz imam efendi 
ve Kudüs işgal altında ve haçlı bayrakları dalgalanıyor 
ve Allahın hükümleriyle idare olunamayan bir belde oldu
şimdi vaaz zamanı değil fetih zamanı İmam efendi 
al kılıncı eline atla atımın terkisine 
önce fethedelim islam sancağını dikelim
sonra ömer camisinde seni bekliyorum vaaz için
" cumanın mübarekliği " vaazını o zaman verirsin
şimdi vaaz zamanı değil fetih zamanı İmam efendi 
dedi ve kudüse fetih için gidildi
Kudüs fethedildi ve Selahaddin Eyyubi 
Orduyu Kudüs Ömer camisinde topladı İmam efendiyi çağırdı
ve vaaz yapıldı 
vaazın mevzusu " cuma gününün mübarekliği " idi


SELAHATTİN EYYUBİ VE CUMA GÜNÜ

AHMET HÜSEYİN DOĞU 

FORUM GÜNEŞLİ BAHÇE İSTANBUL 2010 

http://www.social-worlds.tr.gg








Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol