KASPAROV DEEPER BLUE
GARRY KASPAROV DEEP JUNIOR ' I YENDİ
http://www.hurriyet.com.tr/kasparov-ilk-oyunda-bilgisayari-yendi-124282
27 Ocak 2003
http://www.hurriyet.com.tr/kasparov-ilk-oyunda-bilgisayari-yendi-124282
27 Ocak 2003
Dünyanın bir numaralı satranç oyuncusu Garry Kasparov, "İnsan Makinaya Karşı" adı verilen özel karşılaşmada, 2002 Bilgisayar Dünya Şampiyonu Deep Junior'ı, 3 saat 40 dakikalık mücadelenin sonunda yenmeyi başardı
New York'ta yapılan maçta, Kasparov seyircilerin alınmadığı özel bir odada, geleneksel satranç tahtasında hamlesini yaparken, Deep Junior'ın programcılarından biri de bilgisayar programının hamlelerini Kasparov'un önündeki satranç tahtasında tekrarladı.
İlk oyunda beyaz taşlarla oynayan Kasparov'un 6 yıl önce Deep Blue adlı bilgisayara kaybettiği maçta uyguladığı "bilgisayar karşıtı" stratejiyi terk ederek, insan rakiplerine karşı uyguladığı alışılmış saldırgan oyun stratejisini benimsediği gözlendi.
Deep Junior'un, birinci hamlede veziri iki kare ilerleten Kasparov'a karşı Slav Savunması'nı uyguladığı görüldü. Deep Junior'un oyunun 17. hamlesinde değerli bir kalesini, Kasparov'un atıyla değişmesinin ardından, Kasparov, taşlarını tahtadaki önemli merkezi dikeyleri kontrol edecek şekilde yerleştirdikten ve şahını köşede güvenceye aldıktan sonra avantajı ele geçirdi. Kasparov, 26. hamlede Deep Junior'ı vezirleri değişmeye zorlamasının ardından bilgisayarın tüm oyunu kurtarma şanslarının yokolduğu gözlendi. Zorunlu vezir değiş-tokuşundan sonra, Kasparov'un bir hamle daha yapmasının ardından, oyunun ümitsiz olduğunu gören Deep Junior'ın programcıları, bilgisayar adına yenilgiyi kabul ettiler.
Oyundan sonra basına açıklamada bulunan Kasparov, "birinci oyunu rahatlıkla kazanmış olmasına karşın bilgisayar programının çok güçlü olduğunu ve maçta hiçbir şeyin kesin olmadığını" vurguladı. Deep Blue adlı bilgisayara 6 yıl önce kaybettiği maçta da birinci oyunu kazanmış olmasına rağmen maçı kaybettiğine işaret eden Kasparov, "Bu maçın daha önce yaptığım maçın bir benzeri olmasını istemiyorum. O maçta birinci oyunu kazandıktan sonra ikinci oyunu kaybetmiştim" diye konuştu.
Azerbaycan'ın Bakü kentinde doğan, ancak daha sonra Rusya vatandaşlığına geçen Kasparov, dünya bilgisayar devi IBM tarafından üretilmiş olan, saniyede 200 milyon hamle hesap etme kapasitesine sahip Deep Blue karşısında 1997 yılında yaptığı maçta yenilgiye uğramıştı. Kasparov vatandaşı Vladimir Kramnik ile 2000 yılında yaptığı maçı kaybederek dünya şampiyonluğu unvanını kaptırmıştı. Halen 2847 Elo kuvvet derecesiyle dünyadaki en yüksek kuvvet dereceli satranççı konumundaki Kasparov'un en yakın rakibi ise halen "zeka Oyunları şampiyonu" unvanını elinde bulunduran, 2809 Elo kuvvet derecesine sahip Kramnik.
Saniyede 3 milyon hamle hesap edebilme yeteneğine sahip İsrail yapımı Deep Junior 2002 yılında yapılan bilgisayarlararası dünya şampiyonasında tüm rakiplerini yenerek "2002 Bilgisayarlararası Dünya Şampiyonu" unvanını kazanmıştı.
Toplam 6 oyun üzerinde yapılacak maça katılma ücreti olarak 500 bin dolar (yaklaşık 834 milyar TL) alan 39 yaşındaki Kasparov, maçı kazandığı takdirde 300 bin dolarlık (yaklaşık 500 milyar 400 milyon TL) ödülün de sahibi olacak. Beraberlik halinde Deep Junior ve Kasparov'un her biri 250 bin dolar (yaklaşık 417 milyar TL) alırken kaybeden taraf ise 200 bin dolar (yaklaşık 333 milyar 600 milyon TL) alacak
http://www.fatih-alparslan34.tr.gg
İlk oyunda beyaz taşlarla oynayan Kasparov'un 6 yıl önce Deep Blue adlı bilgisayara kaybettiği maçta uyguladığı "bilgisayar karşıtı" stratejiyi terk ederek, insan rakiplerine karşı uyguladığı alışılmış saldırgan oyun stratejisini benimsediği gözlendi.
Deep Junior'un, birinci hamlede veziri iki kare ilerleten Kasparov'a karşı Slav Savunması'nı uyguladığı görüldü. Deep Junior'un oyunun 17. hamlesinde değerli bir kalesini, Kasparov'un atıyla değişmesinin ardından, Kasparov, taşlarını tahtadaki önemli merkezi dikeyleri kontrol edecek şekilde yerleştirdikten ve şahını köşede güvenceye aldıktan sonra avantajı ele geçirdi. Kasparov, 26. hamlede Deep Junior'ı vezirleri değişmeye zorlamasının ardından bilgisayarın tüm oyunu kurtarma şanslarının yokolduğu gözlendi. Zorunlu vezir değiş-tokuşundan sonra, Kasparov'un bir hamle daha yapmasının ardından, oyunun ümitsiz olduğunu gören Deep Junior'ın programcıları, bilgisayar adına yenilgiyi kabul ettiler.
Oyundan sonra basına açıklamada bulunan Kasparov, "birinci oyunu rahatlıkla kazanmış olmasına karşın bilgisayar programının çok güçlü olduğunu ve maçta hiçbir şeyin kesin olmadığını" vurguladı. Deep Blue adlı bilgisayara 6 yıl önce kaybettiği maçta da birinci oyunu kazanmış olmasına rağmen maçı kaybettiğine işaret eden Kasparov, "Bu maçın daha önce yaptığım maçın bir benzeri olmasını istemiyorum. O maçta birinci oyunu kazandıktan sonra ikinci oyunu kaybetmiştim" diye konuştu.
Azerbaycan'ın Bakü kentinde doğan, ancak daha sonra Rusya vatandaşlığına geçen Kasparov, dünya bilgisayar devi IBM tarafından üretilmiş olan, saniyede 200 milyon hamle hesap etme kapasitesine sahip Deep Blue karşısında 1997 yılında yaptığı maçta yenilgiye uğramıştı. Kasparov vatandaşı Vladimir Kramnik ile 2000 yılında yaptığı maçı kaybederek dünya şampiyonluğu unvanını kaptırmıştı. Halen 2847 Elo kuvvet derecesiyle dünyadaki en yüksek kuvvet dereceli satranççı konumundaki Kasparov'un en yakın rakibi ise halen "zeka Oyunları şampiyonu" unvanını elinde bulunduran, 2809 Elo kuvvet derecesine sahip Kramnik.
Saniyede 3 milyon hamle hesap edebilme yeteneğine sahip İsrail yapımı Deep Junior 2002 yılında yapılan bilgisayarlararası dünya şampiyonasında tüm rakiplerini yenerek "2002 Bilgisayarlararası Dünya Şampiyonu" unvanını kazanmıştı.
Toplam 6 oyun üzerinde yapılacak maça katılma ücreti olarak 500 bin dolar (yaklaşık 834 milyar TL) alan 39 yaşındaki Kasparov, maçı kazandığı takdirde 300 bin dolarlık (yaklaşık 500 milyar 400 milyon TL) ödülün de sahibi olacak. Beraberlik halinde Deep Junior ve Kasparov'un her biri 250 bin dolar (yaklaşık 417 milyar TL) alırken kaybeden taraf ise 200 bin dolar (yaklaşık 333 milyar 600 milyon TL) alacak
http://www.fatih-alparslan34.tr.gg